Kuntavaalit 2021

Ensimmäiset vihreät kuntavaaliehdokkaat nimetty

Vaasanseudun vihreät nimesi ensimmäiset ehdokkaansa huhtikuussa 2021 käytäviin kuntavaaleihin. Nyt ehdolle asetettujen joukossa ovat Vaasan vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Lotta Alhonnoro, valtuutettu Emine Ehrström ja varavaltuutettu Marko Perälä. Uusia vihreitä kasvoja ovat pelialan yrittäjä Jussi Loukiainen, organisaatioiden kehittämisen ammattilainen Ulla Lämsä sekä yliopisto-opettaja Harri Salovaara.

Ehdolla ovat Lotta Alhonnoro, Emine Ehrström, Jussi Loukiainen, Kaarlo Lepistö, Ulla Lämsä, Tuula Närvä, Harri Salovaara, Tobias Simon ja Marko Perälä Vaasasta sekä Susanne Wendell Mustasaaresta.

Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja ja Vaasan vaalipiirin vihreiden varapuheenjohtaja Lotta Alhonnoro on ruokahävikistä väitellyt kauppatieteiden tohtori, tutkija ja pienen lapsen äiti. Alhonnoro on valtuustoryhmän puheenjohtajana ollut vahvalla visiolla ja suurella sydämellä rakentamassa parempaa arkea kaikille vaasalaisille. “Haluan jatkaa työtäni hiilineutraalin edelläkävijäkaupungin, Euroopan energiapääkaupungin eteen. Kaiken perusta on kuitenkin hyvinvoivat vaasalaiset.”

Valtuutettu Emine Ehrström on yhteiskuntatieteiden maisteri ja pienen pojan äiti. Ehrström on ollut kuluneella kaudella aktiivisesti puolustamassa varhaiskasvatuksen riittävää resurssointia sekä esittämässä koulunuorisotyön vahvistamista ja keskustan elinvoimaisuuden tukemista. “Koen saaneeni paikkani eläinsuojelun puolestapuhujan lisäksi erityisesti varhaiskasvatuksen puolustajana.”

Kaarlo Lepistö on eläköitynyt kehittämispäällikkö ja kauppatieteiden maisteri. Hän on aktiivisesti mukana Vaasanseudun vihreiden toiminnassa ja toimii yhdistyksen hallituksessa taloudenhoitajana. Lepistö on vaalien alla tuttu näky mm. eri tapahtumien lettujen paistajana. Hänelle on tärkeää ympäristö, luonto, tasa-arvo ja inhimillisyys. ”Tasa-arvo ja inhimillisyys on minulle tärkeää. Siksi en voi hyväksyä syrjintää tai rasistisia kommentteja, jotka liittyvät uskontoon, rotuun, syntyperään tai seksuaaliseen suuntautumiseen.”

Pelialan yrittäjä ja kahden lapsen isä Jussi Loukiainen näkee Vaasan tulevaisuuden menestyvien kaupunkiseutujen joukossa. Vaasan Yrittäjien hallituksessa istuva Loukiainen puhuu yrittäjyyden puolesta sekä elinkelpoisen ympäristön luomisesta niin kaupungin asukkaille, luonnolle kuin yrityksillekin. ”Ensi valtuustokaudella olemme hankalien päätösten edessä talouden tasaamisen ja kaupungin kehityksen kannalta. Yrittäjyys antaa välineitä vaikeiden päätösten tekoon siten, ettei vastuu jää vain yhden ryhmän kannettavaksi.”

Henkilöstön ja organisaation kehittämisen ammattilainen Ulla Lämsä on tehnyt pitkän uran kansainvälisessä organisaatiossa. Oppiminen ja kaikki kehittäminen ovatkin hänelle lähellä sydäntä. Ihmisten ja organisaatioiden johtamisen taito on osaamisalue, jota Lämsä toivoo lisää korkeakoulujen opetusohjelmiin. Lisäksi koulujen ja yritysten välistä yhteistyötä tulisi merkittävästi lisätä ja parantaa entisestään. Lämsä on suorittanut vuoden kestävän isännöinnin ammattitutkinnon (IAT) ja valmistunut uuteen ammattiin 10.6.2020. “Taloyhtiöiden kehittäminen onkin asia, joka vie mukanaan ja saa minut innostumaan ja olen ylpeä uudesta ammattitutkinnostani.”

Vaasanseudun vihreiden ja Finlands svenska grönan puheenjohtaja Tuula Närvä työskentelee Kelalla erikoissuunnittelijana ja on kolmen jo aikuisen lapsen äiti. Vaasan sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenenä ja sosiaalipoliitikkona Närvälle ovat tärkeitä yhdenvertaiset ja laadukkaat palvelut kuntalaisten arjessa.”Haluan rakentaa kestävän arjen Vaasaa, jossa ympäristö ja ihmiset ovat ensisijaisia suhteessa lyhytjänteisiin taloudellisiin intresseihin.”

Varavaltuutettu Marko Perälä on lähihoitaja ja töissä mielenterveyssektorilla. Perälä on tapahtumien sekatyömies ja muusikko. Hän istuu kulttuuri- ja liikuntalautakunnassa, on kulttuurijaoksen varapuheenjohtaja sekä Vaasanseudun vihreiden varapuheenjohtaja. Perälä ajaa aktiivisesti parannuksia kulttuuriasioihin ja puhuu sote-sektorin parannusten puolesta. ”Haluan nähdä enemmän poikkihallinnollista yhteistyötä soten ja kulttuurin välillä.”

Harri Salovaara on yliopisto-opettaja ja puolustaa lokakuussa väitöskirjaansa vuorikiipeilijöiden luontosuhteesta. Hän on alakouluikäisen lapsen isä, valmentaa juniorijalkapalloilijoita ja on kiinnostunut energiaan, koulutukseen, kulttuuriin, liikuntaan ja lähiluontoon liittyvästä päätöksenteosta. ”Vaasalaiset ovat fiksuja ja vahvoja pohjalaisia, joille sopii perässähiihtämisen sijasta ladunavaajan rooli suomalaisten kuntien kestävän kehityksen kärjessä.”

Tobias Simon on energia- ja ympäristötekniikan insinööri ja aktiivinen pyöräilijä. Simon on Vaasan pyöräyhdistyksen puheenjohtaja ja visioi Vaasasta pyöräilykaupunkia. “Haluan Vaasasta kaupungin, missä arkielämä ilman omaa autoa on helppoa ja tarjolla on kestäviä liikkumisratkaisuja kaikille.”

Susanne Wendell on eläköitynyt eläinhoitoalan ja luontoturismin entinen yrittäjä, jolla on neljä lasta ja kahdeksan lapsenlasta. Luonto ja pienyritykset ovat lähellä Wendellin sydäntä. / Susanne Wendell är pensionär, tidigare företagare i naturturism och djurvård. Hon har fyra barn och åtta barnbarn. Naturen och småföretag är nära hennes hjärtat.

Lisätietoja:

Lotta Alhonnoro, p.0443020385, lotta.alhonnoro@vihreat.fi

Emine Ehrström, p. 0440585303, emine.ehrstrom@gmail.com

Kaarlo Lepistö, p. 0443215056, kaarlolepisto@gmail.com

Jussi Loukiainen, p. 0503433331, jussi.loukiainen@gmail.com

Ulla Lämsä, p. 050364 9349, ulla.a.lamsa@gmail.com

Tuula Närvä, p. 0505181939, tuula.narva@netikka.fi

Marko Perälä, p. 0505662683, peralamarko@gmail.com

Harri Salovaara, p. 0445392365,  salovaara.harri@gmail.com

Tobias Simon, p. 0409607370, tobias@simon-mail.eu

Susanne Wendell p. 041 4988311, solvarg@icloud.com

Ehdota ehdokasta

Kunnissa päätetään isoista ja pienistä tärkeistä asioista. Päättäjiksi tarvitaan vihreämmän arjen asiantuntijoita: päivähoidon puolustajia, kirjastojen ystäviä, pyöräteiden kuluttajia, lähiruuan tuottajia ja lähimetsien kulkijoita. Yrittäjiä, uudistajia, opettajia ja opiskelijoita. Tunnistitko itsesi? Tai tunnetko jonkun, jossa on ainesta ehdokkaaksi?

Vinkkaa ehdokasta tästä!